ASSALAMUALAIKUM
SELAMAT DATANG KE DUNIA PENULISAN KAMI
HAYATILAH SETIAP YANG TERMAKTUB DISINI....GUNA JIKA ADA KEBAIKAN...YANG XPATUT GUNA JANGAN HIRAUKAN..
Related Posts with Thumbnails

Monday, May 24, 2010

Kemajuan IT (internet) penyebab KEwujudan Pelbagai Konflik.......Tolong la bincang...hehehehehe

contohnya...

"Lukis nabi cetus perang di Facebook"
petikan dari Berita Harian 2010/05/21...

Warga Pakistan bantah idea kempen kartunis Amerika

"SEATTLE: Idea kartunis Amerika Syarikat, Molly Norris, mengisytiharkan 20 Mei (semalam) sebagai ‘Everybody Draw Mohammed Day!’ (Hari Melukis Muhammad) menyebabkan beribu-ribu orang mengambil bahagian selain mencetuskan bantahan lebih ramai lagi menyebabkan Pakistan menyekat laman web Facebook.

Norris asalnya mengemukakan cadangan itu sebagai membantah keputusan rancangan Comedy Central menapis episod South Park memaparkan Nabi Muhammad dalam kostum beruang...."

Mengapakah KONFLIK sebegini Tercetus???
SALAH siapakah ini??
Patutkah perkara ini terjadi???
INIKAH KEMAJUAN IT YANG KITA MAHU????

FIKIR-FIKIRKANLAH......

2 comments:

Unknown said...

btol tu....xptot bnde camni tjadi...mreka spttunya tdak mnggunakn jlan ini utk mencetuskn konflik....kmajuan IT x spttnya dgunakan utk mnctuskan masaalah....

wokyoh said...

Teknologi maklumat yang berkembang pesat sehingga ke hari ini memungkinkan semua lapisan masyarakat mendapat maklumat dengan begitu mudah. Pelbagai penerokaan maklumat boleh diperolehi tanpa ada batasan. Dengan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi, jalan dakwah terbuka luas untuk menyampaikan sesuatu yang berguna kepada masyarakat. Namun di sebalik kecanggihan dan kelebihan teknologi tersebut kini, terselit suatu keburukan yang jarang sekali difikirkan kerana ia timbul tanpa disedari. Ramai muda mudi kita terpengaruh dengan kelebihan teknologi maklumat. Kesannya kepada pembangunan sosial generasi kita terlalu besar di mana mereka leka dengan teknologi tersebut sehingga mengabaikan nilai murni. Contohnya, internet yang merupakan gedung ilmu, tetapi kadangkala muda mudi kita menyalahgunakan kelebihannya dengan melayari laman- laman web yang berunsur lucah dan tidak berakhlak. Ini akan mempengaruhi fikiran golongan tersebut dan akan merosakkan pembangunan nafs mereka.
Kemajuan teknologi maklumat juga mendatangkan kesan buruk apabila kini berlaku pula pencerobohan maklumat yang disebut sebagai "penggodam" di mana maklumat sulit sesebuah negara boleh diceroboh dengan mudah. Melalui teknologi terkini juga, pengubahsuaian ke atas sesuatu gambar boleh dibuat. Kadangkala ia memberi kesan buruk kerana boleh menyebabkan fitnah.

Post a Comment